De Julianaschool is een school voor openbaar basisonderwijs. De school is gehuisvest in een karaktervol gebouw, dat dateert uit 1935. In de loop der jaren heeft een aantal verbouwingen plaatsgevonden, waaronder de aanbouw van 6 lokalen die in juli 2011 is opgeleverd. De school heeft een dorps karakter. De school beschikt over eigentijdse leermiddelen, uitgebreide ICT-voorzieningen (netwerk, computers in de klas, digiborden), een speelzaal, een gymzaal, en een ruime veilige speelgelegenheid, waaronder een gemeentelijk speelveld.

De Julianaschool valt onder STOPOZ. STOPOZ staat voor Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland. Deze stichting vormt het bestuur van negen openbare basisscholen in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort.